23948sdkhjf

Flere dagligvarekæder skruer op for mængden af egne mærker

Et stort fokus på pris og discount grundet den nuværende energi- og inflationskrise har tvunget danske dagligvarekæder til at rette blikket på egne produkter i kampen om at vinde kundernes gunst - og indkøb. 

Det er de såkaldte private label-produkter, som dagligvarekæder ser sig nødsaget til at skrue op for mængden af. 

Det skriver Finans.

- Kunderne er i humør til billigere varer, og en væsentlig samt stigende andel af salget ligger i vores egne varemærker. Kunderne ændrer adfærd i krisetider, og det ser vi tydeligt nu, siger Jean Ladehoff, der er ansvarlig for netop private labels i Salling Group. 

Hvad er et private label? 

  • Betegnelsen for dagligvarekædernes egne mærker og produktserier
  • Kæderne ønsker med de mærker blandt andet at skabe loyalitet hos forbrugerne og at kunne sælge produkter billigere end mærkevarer
  • Desuden kan en leverandør udskiftes, uden at produktet forsvinder.
  • Tal fra organisationen PLMA International viser, at andelen af private label i dagligvarekæderne - målt i volumen - i Danmark er steget fra 23 procent i 2002 til nu over 33 procent
  • Målt i værdi udgjorde private label i den seneste opgørelse cirka 27 procent af salget.

Kilde: Finans

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11